Recenze: Medicejští, Muž u moci - Matteo Strukul

Muž u moci - Mateo Strukuj, sága Medicejští. Krásný historický roman pro milovníky Florencie.
Druhý díl trilogie Medicejští vás zavede do krásné renezanční Florencie v 15. století. Po smrti Piera se k moci dostává jeho starší syn Lorenzo Medicejský nazýván Nádherný. Ze dne na den se jeho život změní. Musí se věnovat vládě, zapomenout na svoji velkou životní lásku Lucrezii Donatiovou, vyhovět přání své matky a sňatkem s Claricii Orsiniovou posílit spojenectví s mocnou římskou rodinou. Doba je zlá a nepřátelé spojí své síly, aby zničili nejmocnější rodinu ve Florencii. Co všechno bude muset Lorenzo podstoupit, aby si udržel vládu?

Matteo Strukul je italský autor historických románů, a musím říct, že píše neuvěřitelně! Vytváří krásné a velmi realistické zápletky. Dává si velmi záležet na podrobné rekonstrukci historického kontextu, dějiny Florencie a rodu Medicejských popisuje opravdu do sebemenších detailů. Při čtení máte pocit, jako byste tam byli, stáli vedle Lorenza a vnímali všechny těžkosti jeho srdce. Společně s ním se musíte rozhodnout, zda dáte přednost vládě nebo lásce a přátelství. A není to vůbec lehké, protože ať se rozhodnete jakkoli, vždy něco ztratíte. Než jsem knihu vzala poprvé do ruky, netušila jsem, že se jedná o trilogii. Začala jsem tedy druhým dílem, ale nevadilo mi to, jelikož jsem příběh slavné rodiny znala už před tím. Pokud vás tato kniha láká, ale zatím nic o dějinách Florencie nevíte, doporučuji začít prvním dílem. I když je příběh napsaný opravdu velmi poutavě, objevuje se tam mnoho postav, italských jmen a rodů, a čtenář, který o této době neví nic, se může rychle ztratit.

,,Lucrezia se mu dlouze zadívala do očí. Byly temné, ale probleskávalo v nich světlo. Pak se dala opět do pláče. Protože věděla, že to, co je příliš krásné, nemůže trvat věčně."

Na začátku víc než o politice je kniha o lásce Lorenza k Lukrezii a přátelství se slavným malířem a vynálezcem Leonardem da Vincim.  Kniha se pomalu rozjíždí, graduje. Autor nám předhazuje víc a víc. Hlavní hrdina musí čelit předsudkům, vybrat si, zda ztratí čest nebo přítele, každý den rozhodovat o tom, jaký krok musí udělat, aby si udržel svůj vliv. Jeho srdce touží po nespoutanosti, lásce, ale rozum mu říká, že je příliš důležitým mužem a nemá na vybranou. Musí zapřít sám sebe a pokračovat ve stopách svého otce a děda Casima.

,,Florencie po Lorenzovi žádala, aby se stal mužem, jakého potřebovala. A on se jí snažil vyhovět."

Když se učíme o dějinách, většinou se soustředíme na války, souboje o vládu, ale jen málo kdy na pocity. V této  knize je tomu jinak. Matteo Strukul se soustředí na to, co prožívají hlavní hrdinové, na lásku, nenávist, těžká rozhodnutí, válku s vlastními pocity. Velmi se mi líbilo, jak si autor pohrál s postavou Lorenza a dokonale zachytil jeho proměnu. Na začátku se setkáváme s nespoutaným mužem, toužícím po lásce, přátelství, člověkem, který by chtěl změnit svět k lepšímu. Je proti válkám, miluje umění, umí si užívat života. Po smrti otce se postupně začíná měnit. Dostává se k vládě, musí bojovat o přízeň, je vytržen ze svého dosavadního života, a dá se říct, že teď musí žít život někoho jiného. Jeho touhy, přání a sny jsou pryč. Na venek se stává tvrdým mužem, bezcitným, nebojí se překročit hranice násilí. Přesto ho pořád obdivujeme. Víme, že pod tvrdou skořápkou se skrývá muž, který ze srdce toužil milovat a v jednom okamžiku přišel o všechno. Je jako pták, kterému jednoho dne ustřihli křídla.

Také se mi velice líbila postava Leonarda. Často si ho lidé pojí jen s jeho slavnými obrazy a přitom byl víc, než jen malíř. Byl to génius! Jeho dokonalé vynálezy, chuť se učit, poznávat, chápat to, co je pro lidi zatím nepochopitelné mě okouzlila. Vidět svět očima Leonarda da Vinciho byl pro mě neskutečně silný zážitek!

Bohužel musím také pár věcí vytknout. Některé kapitoly mě trochu nudily a přesto, že jsem dějiny rodiny Medicejských znala už dřív, místy jsem se v knize ztrácela. Kvůli velkému množství postav, které se tam objevovaly, mi vždy chvíli trvalo, než jsem si uvědomila, kdo je na čí straně. Zda jde o přítele Medicejských nebo spiklence. Některé scény mi přišly až příliš nechutné a vulgární, ale pokud jsou skutečně založeny na pravdě, asi bych je měla přijmout a brát jako historický kontext.
Historická kniha, román pro historické nadšence.

Každopádně i přes pár nedostatků kniha určitě stojí za přečtení. Pokud máte rádi historické romány a chcete se dozvědět víc o jedné z nejmocnějších rodin historie, určitě si knihu přečtěte. Jestli zatím nic o Medicejských nevíte, doporučuji začít prvním dílem!

Kniha- 4/5 – Dokonalé vykreslené postavy a prostředí, ale místy mě kniha trochu nudila a ztrácela jsem se v tom, kdo je kdo.
Obálka- 5/5 – Nemám co vytknout. Dýchá z ní ta správná atmosféra tajemna a krásy renezanční Florencie.