Recenze: Erebus, Příbeh ztracené lodi - Michael Palin

Kniha Michaela Palina pro všechny dobrodruhy
Známý televizní cestovatel Michael Palin ve své knize Erebus oživuje dávno zapomenutý příběh legendární lodí Jejího Veličenstva. Provede vás její historii od prvního vyplutí v roce 1826, až po její záhadné zmizení v roce 1848 v Arktidě, a následné objevení vraku v roce 2014. Neváhejte a vyplujte společně s HMS Erebus na zrádné vody oceánu.

Kniha vypráví příběh původně válečné lodi HMS Erebus v době éry výzkumných plaveb. Podrobně popisuje její první velkou expediční výpravu za objevením cesty k jižnímu magnetickému pólu za doprovodu druhé sesterské lodi Terror. Dozvídáme se zajímavosti o průběhu plavby, životě námořníků, autor nám poskytuje nejen informace z oblasti zeměpisu, ale také zoologie, botaniky, meteorologie apod. Nebezpečná expedice nás zavede na místa, kam se doposud žádný cestovatel nedostal. Končí úspěšně, a o několik let později lodě Erebus a Terror vyplouvají za novým dobrodružstvím, jehož cílem mělo být objevení Severozápadní cesty mezi Atlantským a Tichým oceánem. Výprava pod vedením kapitána Franklina se bohužel posádce stala osudnou. Otázka, co se vlastně tehdy stalo trápila řadu průzkumníku a po mnoho let zůstala nevyřešenou záhadou. Během let se objevovaly nové důkazy a poznatky. Michael Palin sbíral střípky historie, zápisky námořníků, zkoumal mnoho zdrojů, a nakonec všechny sebrané informace spojil do skvělé knihy, která je dokonalým zdrojem informací o jedné z největších světových záhad - lodích Erebus a Terror, po kterých se v roce 1848 slehla zem.

Erebus je kniha, kterou si zamiluje každý mořeplavecký nadšenec. Já k nim bohužel nepatřím, ale přesto se mi příběh velmi líbil. Čekala jsem, že to bude román, ale jde spíš o historickou knihu, plnou informací, faktů, citátů z deníků námořníků. Detailně popisuje nejen historii lodí Erebus a Terror, ale také tehdejší dobu plnou výzkumných plaveb a touhy po vědění, objevování, zkoumání nových částí světa. Dozvídáme se mnoho informací o členech posádky, životě na lodi, přípravách na výpravu. Kniha rozhodně zaujme každého milovníka cestopisů. Je napsaná velmi zajímavě a podrobně, má tu správnou atmosférů, která vás láká číst dál a dál. Probouzí ve vás dobrodružného ducha toužícího po poznání.

Jak jsem již uvedla výše, nejsem nadšenec do expedic, lodí, tajemných výprav za dobrodružstvím. Kniha Erebus byla výberem naslepo. Zaujala mě její obálka a příběh, který sliboval nějakou záhadu. Jelikož jsem o historii mořeplavectví a této lodi nic nevěděla, množství informací bylo pro mě lehce přitlačující. Pletla jsem si jména, místy jsem se trochu ztrácela, trápila se a knihu četla opravdu dlouho. Jakožto vášnivý čtenář, pokud mi to čas dovolí, obvykle zhltnu knihu poměrně rychle. Erebus jsem četla víc jak měsíc. Teď, když jsem skončila, mám chuť se do toho pustit ještě jednou. Nemůžu říct, že by mi kniha nic nedala. Naopak. Obohatila mě o mnoho informací, a po přečtení se cítím chytřejší. Příběh mě zaujal natolik, že jsem si dodatečně dohledávala další informace. Shrnuto, podtrženo: Michael Palin dokázal zaujmout i takového zeměpisného ignoranta, jako jsem já. Takže pokud váháte, zda do toho jít, pak za mě určitě ANO!

Recenze - Erebus Michael PalinMoc chválím také zpracování, fotografie, mapky, obrázky, které jsou součástí knihy, jelikož právě díky ním máme plný obraz událostí a můžeme si lépe představit, co se vlastně stalo. Nakonec bych chtěla moc pochválit paní překladatelku Martinu Šímovou, bez které by tato kniha zdaleka nebyla tak dobrá. Osobně si myslím, že tento druh knih, napěchovaný faktami, detailními popisy, informacemi z oblasti vědy apod. je strašně těžký na překlad, a jen tak někdo ho nezvládne. Proto před Martinou Šímovou hluboce smekám, protože odvadla opravdu výbornou práci, za kterou si zaslouží víc než jen pochvalu.

Kniha – 4/5 – skvělá kniha, která vám otevře obzory, vtáhne vás do příběhu tak silně, že máte pocit, že jste jeho součástí. Na mě bohužel bylo těch informací hodně, takže jsem se místy u čtení trápila a proto strhávám jeden bod. Je to můj osobní názor, ale uvědomuji si, že mě ovlivňuje moje vlastní nevědomost a to, že podobný žánr moc nečtu.

Obálka- 5/5 - láska na první pohled, víc snad ani psát nemusím, protože většina jistě bude souhlasit, že tohle je prostě nádhera, kterou stojí za to mít v knihovně.

Děkuji Knihy Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku.