Recenze: Poslední číslo - Hayley Barker

Knižní recenze, napínavá, originální kniha pro mládež i dospělé
On je Čisté britské rasy. Žije si bezstarostně, v přepychu. Ona je Drek - odpad. Patří do spodiny, která žije v gettech a nezaslouží si nic jiného než smrt.

Ben
a Hošiko. Tak odlišní a přeci tak stejní. Sami proti celému světu. Povede se jim přelstít osud, zastavit nespravedlnost a zabíjení, otevřít společnosti oči a změnit dějiny?

Kniha Poslední číslo vypráví příběh anglické společnosti, která je rozdělena na Čisté a Dreky. Čistí jakožto vyšší rasa považují Dreky za nebezpečný, špinavý druh na úrovni zvířat. Za škůdce, které je třeba zničit. Proto Drekové žijí v gettech, slabí, hladoví, nemocní. Jsou nuceni pracovat pro Čisté a dennodenně bojují o život. Dospělí žijí každý den ve strachu o svoje děti. Čistí si totiž mezi nimi vybírají akrobaty do putovního cirkusu, kde děti musejí vystupovat noc co noc v nebezpečných představeních. Čistí milují cirkus, a čím víc Dreků během představení umře, tím víc lístků se prodává. Jedním z vystupujících dětí je Hošiko přezdívaná Kočka. Vystupuje v číslech na visutém laně a je oblíbenou atrakcí cirkusu. Během jednoho z představení se seznámí s klukem Benem. Nic špatného by na tom nebylo, až na to, že je Čistý. A aby toho nebylo málo, jeho matka je Vivian Bainsová - vysoce postavená politička a ministryně pro kontrolu Dreků. Od toho dne se všechno změní a životy obou mladých hrdinů se obrátí vzhůru nohama. Dokážou se sami dva postavit celé společnosti? Může mít láska mezi Drekem a Čistým vůbec nějakou šanci? Pokud vás zajímají odpovědi na tyto otázky, určitě sáhněte po knížce Poslední číslo.
Ale vím, co by Amina chtěla, abych udělala. Jako bych slyšela její hlas, zvoní mi v uších, říká mi, co dělat. Možná ho doopravdy slyším. Ona tomu alespoň věřila. Alespoň mi to říkala, teprve před dvěma dny, když stála vedle mě a objímala mě jednou paží. O naše milované nás nikdo nemůže připravit. Zůstávají tady, hluboko v nitru. To oni z nás dělají to, co jsme. Když jsem se jí ptala, jestli se věci někdy změní, byla si tak jistá, tak odhodlaná, tak rozhodná. Když budeme dál věřit. Když se nevzdáme naděje. Když zůstaneme jednotní. Ano, pak se věci změní.
Knihu jsem přečetla jedním dechem. Byla napínavá, čtivá, vtáhla mě do děje. Když jsem došla na poslední stránku, byla jsem v šoku. Kapitoly jsou velmi krátké,  čtení mi strašně uteklo a překvapilo mě, že už je konec. Děj se mi velmi líbil. Oceňuji nápad a originalitu zpracování. Autorce se povedlo ukázat krutost, jaké jsou lidé schopni. Přestože se jedná o příběh z žánru fantasy, neubránila jsem se myšlenkám na koncentrační tábory během války. Z jedné strany je příběh smyšlený, ale z druhé je v něm cítit tolik pravdy. Sama autorka říká, že ji k napsání této knihy inspirovala vzrůstající vlna nenávisti proti etnickým menšinám v Anglii. Tenhle problém není nic nového. Bylo to tady, je a pravděpodobně bude. Kéž by se lidé uměli poučit ze svých chyb. Kéž by se dokázali podívat na svět s láskou místo nenávisti. Příběh ukazuje, jak slepí dokážou lidé být, čeho všeho jsou schopni a jak velkou moc má propaganda. Kniha je určena především mladým čtenářům, a myslím, že je to skvělý způsob jak upozornit mladší generaci na problémy spojené s diskriminací a nenávisti. Bude se však líbit i dospělým!
Otec se podívá na mě.,,Neříkej mi, že je ti jich líto, Benedikte. Jsi taková měkkota! Jsou jako odporný hmyz: zamořují Zemi. Ani ti ubozí lvi by je nejspíš nedokázali strávit." Směje se a Francis se přidává - matce se podaří vykouzlit ledový úsměv. Najednou je mi zima, připadám si od nich na míle vzdálený, jako bych se na ně díval přes sklo. Jako kdyby to byly další hladové šelmy, a ne moje rodina.
Přestože jsem zatím z žánru young adult přečetla pouze knihu První život, a tím pádem se nepovažuji za experta v této oblasti, s čistým svědomím mohu knihu doporučit! Je skvěle propracovaná, napínavá a hlavně moudrá. Kapitoly jsou psané z pohledu dvou hlavních postav, což se mi moc líbilo. Bena a Hošiko jsem si hned oblíbila, všechny události v cirkusu a pocity jsem prožívala s nimi. Poslední číslo byl fakt skvělý čtenářský zážitek. Musím říct, že jsem od knihy moc nečekala, nechtěla jsem si dělat zbytečné naděje, ale opravdu mě velmi příjemně překvapila! Po thrillerech, detektivkách a knihách s těžší tématikou to pro mě byla moc fajn změna a návrat do světa fantasy. Už teď se nemůžu dočkat na další díl! Až vyjde, jsem si jistá, že si ho přečtu! Knihu všem moc doporučuji! Je trochu drastická, ale přesto si myslím, že je vhodná jak pro starší, tak pro mladší čtenáře.

Show Stopper

Kniha- 5/5 - napínavá, čtivá, originální a hlavně poučná kniha s velmi dobrým, propracovaným dějem. Skvělá oddechovka a zároveň moudrá kniha, ve které najdete hodně ponaučení. S čistým svědomím doporučuji!

Obálka- 5/5 - jsem velmi vděčná za českou obálku, která je podle mého názoru dokonalá! Pro představu přikládám obrázek té originální, která na mě působí nudně a rozhodně mě neláká ke čtení. Ale ta česká...Prostě bomba! Dovolím si říct, že jedna z nejlepších jaké jsem kdy viděla!

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihy Dobrovský.