Recenze: Bez kůže - Mads Peder Nordbo

Skvělá kniha pro všechny milovníky thrilleru. Ideální knižní dárek pro vás i vaše blízké.Mrazivá, ledová příroda, podivné městečko Nuuk, mrtvola v ledu a nešťastný novinář, který se snaží zapomenout na svoji minulost. Sexuální zneužívání, vraždy, lži a tajemství, která neměla být nikdy odhalená. Bez kůže je kniha, která vás vtáhne a už vás nepustí!

První díl série Grønland vás zavede do města Nuuk, kde je jednoho dne objevena v ledu mumie skandinávského Vikinga. Místní noviny tam okamžitě pošlou svého novináře Matthewa Cavea, aby o této celosvětové senzaci napsaly jako první. Jenže situace se velmi rychle zvrtne. Mumie záhadně zmizí a strážce, který ji měl hlídat je brutálně zavražděn. Matthew, který do města přijel zapomenout na nehodu, během které mu před očima zemřela milovaná žena s dítětem, se najednou ocitá ve víru události. Cítí, že už nemá, co ztratit, a proto začíná pátrat na vlastní pěst. Stopy ho zavedou až do roku 1973, kdy ve městě byli podobným způsobem zavražděni a vykucháni čtyři muži, všichni podezřelí ze sexuálního zneužívání svých dcer. Policista, který to tehdy vyšetřoval však záhadně zmizel. Zůstal po něm jen deník plný nejrůznějších myšlenek a zápisku propletených s podivnými popisy přírody. Co to všechno má znamenat? Kdo je brutální vrah, který svoje oběti vykuchá a stáhne z kůže? Jak to toho všeho zapadají vysoce postavení politici, a kdo je ta potetovaná dívka, která nečekaně vstoupí do Matthewova života? Pokud chcete znát odpovědi na tyto otázky, určitě si přečtěte knihu Bez kůže. Nebudete litovat!

Třeba mě slyšíš. Vylezu na vrchol hory a nechám mysl prodchnout klidem, vzduchem a samotou. Přestože možná právě před nejniternější osamělostí a touhou se pokouším utéct. Ale to je právě to krásné na vrcholcích hor. Splynutí se samotou. Má duše je stará. Hora je jejím tělem, potok krví a mlžný opar jejím dechem. Cítím její dech. Její život. Duši ve mně. A potom pochopím, že samota neexistuje. Všichni žijeme jenom v jednom světě.

Kniha se čte jedním dechem od začátku až do konce. Je neuvěřitelně mrazivá, napínavá, ukazuje drsnou a temnou stránku Grónska. Jelikož jsem sama skončila žurnalistiku, velmi se mi líbil hlavní hrdina. Přišlo mi zajímavé, že v této knize to není detektiv ani policista, kdo pátrá po vrahovi, ale zvědavý, cílevědomý novinář, který si s sebou nese břímě těžké minulosti. Přestože se autor soustředil víc na děj a dialogy, než na charakteristiku postav, dokázala jsem si udělat přesný obrázek toho, jaký kdo byl. Velmi se mi líbilo zpracování. Kapitoly jsou krátké, čtou se rychle, a vy si jen říkáte přečtu ještě jednu, ta už bude poslední, pak jdu něco dělat. A najednou jste na poslední stránce a ani nevíte, jak se to stalo. Kniha vás vtáhne do děje a je opravdu těžké se odtrhnout. Ocenila jsem také rozdělení na dvě časové linie, díky čemu jsem mohla sledovat příběh očima dvou postav - Matthewa a Jakoba - policisty, který vyšetřoval vraždy v roce 1973.

Když se zastavím, stanu se kamenem. Když se zastavím, život mě dostihne a dotkne se mne. Bojím se toho a zároveň po tom toužím. Jednoho dne uteču na horu. Tak vysoko, až se mi otevře její pulzující kamenné srdce a dá mi poznat, jaké to je stát bez pohnutí. Tak nehybně, že není nic slyšet. Ale všechno je cítit. Zatímco se sám stáváš kamenem.

Bez kůže - napínavý thriller, kniha pro milovníka akce, napětí, thrillerů a detektivekPřestože se mi příběh velmi líbil, musím říct, že jsem se místy ztrácela ve jménech. V knize se objevuje velmi mnoho postav a všechny jsou tak nějak propojené. Já teda mám na jména docela pamatováka, takže mi to nevadilo, ale pokud jste ten typ, co při třech jménech začíná mít problém, tak raději sáhněte po něčem jiném. Stejně tak, pokud máte dobrou představivost, ale nemáte žaludek na morbidnější knihu. Ty popisy rozříznutých a vykuchaných těl teda nejsou nic pro slabší povahy. Pokud jde o konec, byl překvapivý, ale na můj vkus trochu moc zamotaný, překombinovaný, a trochu mě naštvalo, když jsem se dozvěděla pravdu, jak to bylo s těmi starými vraždami. Já bych se asi v dané situaci zachovala jinak. Ale to už je věc názoru. Bohužel vám nemůžu nic víc napsat, protože bych prozradila konec. To rozhodně nechcete. Každopádně pokud jste knihu četli, určitě mi napište váš názor.

Kniha – 5/5 – skvělá, napínavá kniha s novou neotřelou tématikou. Nejdřív jsem chtěla dát půl bodu níž za ten překombinovaný děj, ale nakonec jsem se rozhodla, že to nechám tak. Přeci jen kniha opravdu stojí za to!

Obálka- 4/5 - není to úplně můj šálek kávy. Knihu bych si asi podle obálky nevybrala. Přesto je zvláštní, jak hodně vypovídá o ději, a začíná vám dávat větší smysl až po přečtení knihy.

Knihu zakoupíte v knihkupectví Knihy Dobrovský, na stránkách eshopu naleznete také úryvek.