Recenze: Marlene - Hanni Münzer

Recenze na historický román Marlene pro všechny milovníky čtení
Smrt, utrpení, ponížení. Láska, odvaha, pomoc. Druhá světová válka rozdělila svět. Na jedné straně rozpoutala vlnu lží, nenávisti a masových vražd, na druhé straně probudila k životu opravdové hrdiny a hrdinky. Lidi, kteří se nebáli postavit osudu, riskovali svůj život, trpěli, aby mohli změnit běh války a nastolit mír. Lidi jako byla Marlene...

Druhý díl série Medová smrt vás zavede do roku 1944. Hlavní hrdinka Marlene je odvážná žena, která se nebojí riskovat život pro to, na čem jí záleží. Je sebevědomá, zkušená, má ráda výzvy, v každé situaci dokáže zachovat chladnou hlavu a vždycky najde nějaké řešení. Odhodlaná pokračovat v odboji a zastavit válku jede převlečená za zdravotní sestru do Varšavy, kde se má setkat s Jitzhakem Zuckermanem z varšavské židovské organizace a přesvědčit ho ke spolupráci s odbojem. Cestou se však vyskytne několik komplikací, které ji mohou stát život. Marlene má hodně zkušeností a umí vyváznout z kdejaké šlamastyky, jenže tentokrát je s ní patnáctiletá Trudi, která má pocit, že je nedotknutelná a nic se ji nemůže stát, nedává si pozor na pusu a příliš riskuje. Marlene cítí za dívku zodpovědnost a po celou dobu se ji snaží chránit. Jenže život umí být někdy příliš krutý...
Proč se stále necháváme vést několika lidmi do propasti? Proč sledujeme tajemná hesla, proč se nemůžeme podívat za fasádu zla? Protože si na sebe vzalo masku dobra? Proč je pro nás těžké udržet mír? Možná je jednodušší vést válku? Žene nás zlo více než dobro?Je to snad pokušení ďábla?
Spolu s hlavní hrdinkou poznáme drastický svět koncentračních táborů, zakusíme opravdovou bolest a ponížení. Kruté nacistické praktiky, pokusy o útěk a zastavení války, děsivá atmosféra tehdejší doby a obrovská touha po míru a záchraně ze strany spojenců - to vše najdete na stránkách téhle výjimečné knihy, která se čte sice pomalu, ale s každou další stránkou vás vtáhne hlouběji. Historický kontext je skutečný, ale děj i postavy jsou smyšlené. Přesto máte pocit, jakoby se všechno dělo doopravdy. Autorka se totiž dokázala naprosto vcítit do svých postav a popsala vše velmi autenticky. Během celého příběhu jsem hlavní hrdinku obdivovala. Její postava byla poklonou pro všechny ženy v odboji. Ženy, které se nebály jít do války a bojovat za to, co milovaly.
Také ty, Marlene jsi pro mě nadějí, stejně jako všechny ženy na tomto světě, jste v každém domě. Jste matky, manželky, sestry, dcery. Přijměte své místo na straně muže. Narodily jste se stejně jako my svobodné, máte stejná práva na nezávislý život, na vzdělání a volnost. Teprve pokud bude tolerance a respekt vedoucí myšlenkou společné morálky, bude možné žít v míru. Svět je spravedlivý pouze tehdy, když v něm panuje mír.
Během čtení jsem hodně přemýšlela. O životě, smrti, o lásce. Nedokážu si představit, co bych udělala na místě hlavní hrdinky ve chvíli, kdy se musela rozhodnout zda uskuteční svůj plán, vysvobodí miliony lidí a změní běh války nebo všeho nechá proto, aby zachránila život své lásce. Uvědomila jsem si, jaké mám štěstí, že jsem nikdy nemusela rozhodovat o životě někoho jiného. Nikdy jsem se nemusela bát zítřka...Kniha mi otevřela oči, ukázala hrůzy války, ale díky tomu jsem pochopila, že bych si měla vážit každého dne a děkovat Bohu za dar, jakým je můj život.
Co tady dělá? Je moc brzy! Co má dělat? Její tělo strnulo, jako by se do něj dostal smrtelný proud. Nutkání běžet k němu, skočit mu do náruče, ucítit kouzlo jeho přítomnosti, která odháněla všechno zlé, bylo tak mocné, že nedokázala několik vteřin jasně myslet. Nechybělo mnoho a vykřikla by jeho jméno.

Recenze na druhý díly série Medová smrt, knihu Marlene pro všechny knihomoly Kniha se mi velmi líbila. Příjemně mě překvapilo rozdělení na kapitoly, které se prokládají se Střípky z války a citáty různých osobností. Bylo to pro mě zajímavé zpestření. Přestože kniha se četla velmi dobře a působila věrohodně, objevilo se v ní několik situací přitažených za vlasy, které by podle mě v reálném životě skončily úplně jinak. Trochu mě zklamal i konec. Autorka chtěla zdůraznit roli, jakou sehrály ženy ve druhé světové válce, poukázat na jejich neskutečnou sílu a odvahu. Myslím, že se jí to povedlo, ale konec jsem čekala trochu jiný a lehce mi neseděl k celému příběhu. Jakoby byl vytažený z jiné knihy. Přesto všechno mě kniha okouzlila a určitě jsem ji nečetla naposledy.

Přestože se jedná o druhý díl série, vůbec nevadí pokud jste nečetli první. Kniha sice trochu navazuje na předchozí příběh, ale v ničem vás to neomezuje. Stejně jako já, ji můžete číst jako samostatnou knihu. První díl jsem nečetla, ale ten druhý se mi líbil natolik, že si myslím, že se do příběhu ještě vrátím a přečtu si i Medovou smrt.

Kniha – 4/5krásná, moudrá kniha, kterou jsem rozhodně nečetla naposledy. Velmi příjemně mě překvapila. Dávám čtyři hvězdičky, protože mě trochu zklamal konec a některé pasáže. Celkově však knihu hodnotím velmi pozitivně. Pokud máte rádi historické romány, určitě ji s čistým svědomím můžu doporučit!

Obálka- 5/5 - líbí se mi, je z ní cítit atmosféru války, spojení lásky a nenávisti. Nemám, co vytknout.

Děkuji Knihy Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku. Pokud vás kniha zaujala, můžete si přečíst úryvek.