Recenze: Patrioti - Pascal Engman

Mrazivý thriller z prostředí Švédska pojednává o politické pomstě a nenávisti vůči uprchlíkům a novinářům, kteří šíři lži, a místo aby ukázali imigranty jako vrahy a násilníky, stavějí se na jejich stranu a obhajuji je. To se nelíbí skupince mladých lidí, kteří se rozhodnou vzít osud Švédska do vlastních rukou a nezastaví se před ničím...

Děj knihy začíná vraždou novinářky Hannah Löwenströmové. Její vrazi chtějí společnosti ukázat, že kvůli lidem, jako je ona, v jejich zemi nalézají útočiště uprchlíci, kteří okrádají Švédy o jejich vlast. Berou jim práci, peníze, vraždí, znásilňují ženy, a jsou to teroristé. Ať táhnou k čertu! Jenže jednou vraždou to rozhodně nekončí. Mezi novináři je cítit napětí a strach. Policie marně pátrá po vrazích, a je jen otázkou času, kdy se objeví další tělo. Celý příběh poznáváme z pohledu čtyř hlavních postav. Jednou z nich je mladá, úspěšná novinářka Madeleine, která ze všeho nejvíc touží po kariéře, chce být nejlepší a pro svůj kariérní růst udělá cokoliv. I když všichni kolem pociťují strach, Madeleine se zdá být úplně klidná. Dál manipuluje s lidmi, získává informace, dál udržuje poměr se svým o mnoho let starším šéfem. To vše jen, aby byla nejúspěšnější novinářkou ve Švédsku. Má svůj cíl, a chce ho dosáhnout za každou cenu. Druhým hlavním hrdinou je Carl. Dlouhou dobu se cítil osamělý, neužitečný, jenže pak se v něm probudila chuť vše změnit a jeho život nabral úplně nový, osvěžující směr. Carl pochopil, že jeho posláním je zachránit Švédsko a skrze vraždy novinářů upozornit na to, že media lžou a manipulují s lidmi, a místo aby hájily zemi, ji svěřují do rukou přistěhovalců. Jedním z nich je i Ibrahim, který žije ve Švédsku již třicet let. Za tu dobu se z něho stal řádný občan, který miluje Švédsko a je mu vděčný za záchranu života. Žije si zde klidný život se svoji milovanou manželkou a dcerou, pro kterou by udělal první poslední. A právě to se mu jednoho dne stane osudným. Mezitím, co tito tří hrdinové jsou ve Švédsku, na druhé straně zeměkoule žije August, bývalý voják spojený s ruskou mafií, který touží po spokojeném a pohodovém životě se svou přítelkyni Valerií. Ale i když si to nahlas nepřizná, v hloubi duše však pořád vzpomíná na svou rodnou zemi, kam by se jednoho dne rád vrátil. Příběhy těchto čtyř postav se s každou přečtenou stránkou proplétají víc a víc, dokud se na konci nespojí v jedinečný, dech beroucí celek.

,,Ne. Život je často dost škaredý. A když je někdy krásný, tak nemáme dost rozumu na to, abychom si ho vážili.
Kniha se mi moc líbila. Měla zajímavý, napínavý děj. Při čtení jsem měla pocit, jako bych byla na houpačce, chvilku se nic nedělo, příběh se četl pomalu, ale vzápětí se děj rozjel a nemohla jsem se od knihy odtrhnout, pak zase následovala pomalejší část, a tak pořád dokolečka. Knížku jsem si vybrala hlavně proto, že je to thriller z novinářského prostředí, a to je pro mě něco, co fakt miluji! A stejně jako kniha Bez kůže mě ani tato nezklamala! Přečetla jsem ji jedním dechem, některé postavy si zamilovala, jiné nenáviděla. Díky tomu, že je děj popsaný z několika úhlu pohledu, mohla jsem se vcítit do každého z hrdinů, a přestože jsem se všemi nesouhlasila, vlastně každého jsem chápala. Největší záhadou pro mě byla postava Madelaine, která mi byla od začátku opravdu nesympatická, štvala mě, a byla jsem z ní znechucena, ale pak v jedné chvíli, jsem mohla nahlédnout do jejího života hlouběji, začala jsem ji chápat a bylo mi ji líto. Bohužel pak jsem se chtě nechtě musela vrátit k původnímu názoru, že to byla pěkná mrcha. Určitě je třeba upozornit na krásnou práci s charakteristikou postav. Autor si dal opravdu záležet a v tomto směru mě velmi příjemně překvapil.

Některé popisy v knize jsou zvrácené a morbidní, tudíž pro slabší povahy mohou být nevhodné. Naštěstí já k nim nepatřím. Knížka Patrioti pro mě měla spád, byla dobře propracovaná, napínavá a nepředvídatelná. Musím autora pochválit za zvolené téma. Politika, uprchlíci, nenávist, média to jsou témata, které k sobě neodmyslitelně patří, jsou spolu propojená jako pavučina, a lidé se do této sítě často nechávají chytit. Během čtení jsem si uvědomila, jak důležité je poznat více názoru a udělat si svoji vlastní představu, a ne jen slepě běžet s davem. Pochopila jsem také, že každý názor je dobrý dokud je to jen názor. Ve chvíli, kdy se změní v chorobnou ideologii, přeroste do extrému a ovládne člověka, je zle. Pokud máte rádi knihy plné napětí a neočekávaných zvratů, určitě sáhněte po knížce Patrioti, protože kromě toho všeho v ní najdete i zajímavé ponaučení. Já jsem si čtení opravdu užila a jsem si jistá, že vy si jej užijete také!

HODNOCENÍ:

Tip na knížku pro milovníky politických a společenských thrillerů
Kniha - 4,5/5 – skvělá, napínavá kniha, která mě bavila od začátku do konce. Plný počet bodů nemůžu dát jen proto, že jsem už četla lepší thrillery. Každopádně knížku můžu s čistým svědomím doporučit všem fanouškům tohoto žánru!

Obálka - 4/5 - krásná obálka, která zaujme na první pohled. Moc se mi líbí nápad rozházených nábojnic, které z dálky nenápadně připomínají obličej. Co se mi však nelíbí, a za co musím strhnout body je materiál, ze kterého je obálka udělaná. Na dotek je moc příjemná, taková heboučká, ale po hodině čtení je celá umatlaná, je na ni vidět každý otisk prstu a nejde to nijak vyčistit. Teoreticky to byl skvělý nápad, ale v praxi docela hrůza. Pokud si plánujete knížku koupit, určitě neudělejte stejnou chybu jako já. Hned si k ní pořiďte i nějaký obal, jedině tak si ji totiž neponičíte...

Za poskytnutí recenzního výtisku moc děkuji Knihy Dobrovský.











Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za komentář :) Přeji krásný zbytek dne!